חגורות

 

 

מהו מקור החגורה בטאקוונדו? אבחן את הצדדים הטכניים ולאחר מכן אעבור לצדדים הרוחניים.

השימוש בחגורה שחורה כדרגה נכנס לשימוש רק לפני קצת יותר ממאה שנים בג'ודו-קודוקאן. דר' ג'יגורו קאנו, מחנך ואיש ספורט נלהב, ייסד בטוקיו את בית ספרו, הקודוקאן, ב-1882 והיה הראשון להשתמש בחגורה שחורה על מנת לסמן דרגות (דאן). בבתי ספר לג'וג'וטסו, כמו גם ברוב בתי הספר היפניים האחרים, השתמשו לפני כן בשיטה מורכבת הידועה בשם מנקיו על מנת לדרג ולהסמיך תלמידים לפי מיומנויות טכניות שונות. דר' קאנו שינה את שיטת הדירוג והנהיג במקומם עשר דרגות אשר ביניהם זמן אימון קצר יחסית. מטרת השינוי היתה לשמר את העניין וההתלהבות של המתאמנים הצעירים, בעודם מפלסים את דרכם בשלל הטכניקות והחומר הנלמד.

בסופו של דבר, דרגות היכולת של הג'ודוקא עובדו לשיטת חגורות צבעוניות שנחגרו כחלק בלתי נפרד מהג'ודוגי (חליפת האימון בג'ודו). ביפן נהוג ללבוש חגורה לבנה במשך כל דרגות הקיו השונות, אם כי ישנם בתי ספר המעניקים חגורות חומות לדרגות הקיו הגבוהות יותר. החגורות הצבעוניות - החגורה הכחולה, הצהובה, הירוקה, הכתומה והסגולה - נכנסו לשימוש באירופה ולאחר מכן עברו לארה"ב רק בשנות החמישים.

שילוב שיטת הדאנים והשימוש בחגורה שחורה בקרטה נעשה על ידי ג'צ'ין פונקושי, אמן השוטוקאן מאוקינאווה, שהדגים לראשונה את שיטתו ב- 1920 באולם הקודוקאן בטוקיו. עם השנים עברה שיטת הדאנים והחגורות המסמלות אותם, לקנדו, לאייקידו, לשיטות קארטה אחרות וכמובן גם לטאקוונדו.

בחיי היום יום מטרת החגורה הינה החזקת המכנסיים ו/או פריט אופנתי. לעומת זאת, בטאקוונדו יש לחגורה משמעות אחרת, שהרי החגורה כיום איננה מחזיקה את המכנסיים (למכנסי הטאקונדו יש גומי או שרוך אשר משאירים אותם צמודים למותניים).

 

אם כך מהי משמעות החגורה?

בבואנו לברר את משמעותה יש לבחון ראשית את חלוקת הגוף על-פי הגישה המזרחית.

גישה זו מחלקת את גוף האדם לשלושה חלקים, כאשר כל חלק מייצג חלקים הן בגוף והן בנפש:

אזור הראש: הרוח, השמיים- heaven, היאנג הטהור(yang), צמרת העץ, המחמם העליון, הגבוה והרוחני ביותר.

אזור הרגליים: הגופני, האדמה-earth  , היין הטהור (yin), השורשים והגזע, הנמוך ביותר, הפיזי ביותר, המחמם התחתון.

מרכז הגוף: האדם- man, הנפש, המרכז, המחמם האמצעי, האיזון בין ה yin-& yang .

במרכז הזה בנקודת האיזון שבגוף- ממוקמת החגורה.

החלוקה לשלוש, העומדת בבסיס הפילוסופיה הסינית, מותאמת לחגורה ברבדים נוספים:

* חליפת הטאקוונדו מורכבת משלושה חלקים:

ý      החולצה, החלק העליון שעוטף את פלג הגוף העליון- heaven.

ý      המכנסיים, החלק התחתון שמקיף את פלג הגוף התחתון- earth.

ý      החגורה במרכז- man, כאשר היא נמצאת הן על-גבי המכנסים והן על-גבי החולצה, מאחדת אותן ומאזנת ביניהם (בין ה yin  &  yang).

מכאן שהאדם על-פי עקרונות הפילוסופיה של הטאקוונדו הינו כמיקרוקוסמוס ובתוכו מתקיים הן הייצוג הפיזי הנקבי (yin) והן הייצוג המופשט הזכרי (yang).

 באופן בסיסי ישנם שלושה סוגי חגורות:

ý      חגורות צבעוניות (קיופ).

ý      חגורות אדום-שחור (פום).

ý      חגורות שחורות (דאן).

 סדר החגורות בטאקוונדו הינו כדלהלן:

ý      לבן

ý      צהוב

ý      כחול

ý      אדום

ý      שחור

חמשת הצבעים מתאימים בהתאמה לחמשת האלמנטים: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים.

(חמשת האלמנטים, הינו מושג סיני- מזרחי רחב מאוד. אולי בהזדמנות אכתוב על כך משהו כאן).

הצבע הראשון- הלבן, מייצג את היאנג הטהור (בדומה לפומסת הטאי-גוק הראשונה).

הצבע האחרון- השחור, מייצג את הין הטהור (בדומה לפומסת הטאי-גוק האחרונה).

התלמיד מתחיל את לימודיו בצורה טהורה (yang), עושה מעגל שלם של לימוד, של תהליך, ומגיע שוב אל הטהור (yin). בבחינת סגירת מעגל.

עוד משמעות וסמליות בחגורה ומיקומה ניתן לשאוב כאשר בוחנים את הספרה תשע (שהיא כפולה של 3X3). כידוע, חגורות הטאקוונדו מתחילות בקיופ- 9, ומסתיימות בדרגת דאן- 9.

שתי סיבות עיקריות לכך:

1. כאשר תלמיד מגיע אל דרגת הדאן- 1, הוא למעשה עבר 9 דרגות קיופ, המקבילות ל- 9 חודשי לידה. ברגע קבלת החגורה השחורה התלמיד כמו נולד אל עולם הטאקוונדו. עכשיו מתחיל המסע האמיתי. על- פי אותו העיקרון של ההשלמה, של המעגל, גם בדרגות החגורה השחורה (דאן) ישנם 9 שלבים.

2. כחלק מן הבא-גואה (בקרוב אפרט קצת על הבאה-גואה/ סמל הטאי צ' והקשר שלהם לטאקוונדו), נחלק הכל ל-9 ; 8 תריגרמות מסביב  ובמרכז הטאי-צ'י, המעגל, האיזון הדינמי.

החגורה חובקת את האגן- המותניים, סביב. כאשר המרכז שלה- הקשר של החגורה נמצא בדיוק על- גבי נקודת המרכז האנרגטי של הגוף (הנקרא ביפנית- hara, בסינית- tan tien, ובקוריאנית- tanjon).

בקשירת החגורה סביב המותניים (שני סיבובים) נפגשים שני קצוות במרכז האנרגטי של הגוף. יש בכך משום איזון של היאנג והין במרכז הגוף. הקשר עצמו הוא בצורת משולש ששוב מדגיש ומסמל את האיחוד שמים- אדם- אדמה.

מעבר לאספקטים הרוחניים והפילוסופיים שהועלו להלן, מסמלת החגורה את התקדמות התלמיד משלב לשלב ודואגת כי התלמיד ירגיש כי הוא מתקדם כל הזמן. בנוסף מאפשרת החגורה לתלמיד להציג לראווה את רמתו ויוצרת תחרות סמויה בכיתת הלימוד. תחרות זו מהווה תמריץ פסיכולוגי מובהק ומספקת את ה"אני" של אלה המשתדלים ומצליחים להגיע אל רמת החגורה השחורה הנכספת.